Klimatyzacja postojowa w ciężarówce – jak wybrać?

Klimatyzacja postojowa w ciężarówce – jak wybrać?

W konfiguratorach nowych ciągników siodłowych praktycznie zawsze można znaleźć opcję klimatyzacji postowej – co jednak z rynkiem wtórnym?

Chłód na postoju

Ogrzewanie postojowe od dawna jest już standardem w transporcie ciężkim, jednak klimatyzacja postojowa w ciężarówce wciąż nie jest jeszcze oczywistością. Okazuje się, że jest ona równie ważna latem, co ogrzewanie zimą – szczególnie w przypadku kierowców podróżujących na zachodnie wybrzeże Europy. Zbyt wysoka temperatura w kabinie drastycznie wypływa na jakość snu, a ta z kolei – na bezpieczeństwo podczas jazdy. Kierowca chcący spać w nagrzanej przez słońce kabinie prawdopodobnie będzie chciał otworzyć szyby i luk dachowy, przez co zyskuje przewiewność kabiny, ale również naraża się na hałas spoza kabiny i ataki uciążliwych owadów. Z kolei klimatyzacja zintegrowana z silnikiem potrafi zużywać nawet do 3 litrów paliwa na godzinę – łatwo policzyć, że w przeciągu ośmiogodzinnej pauzy zużyjemy niepotrzebnie aż 24 litry paliwa o wartości około 120 złotych. Rozwiązanie: niezależna klimatyzacja postojowa.

Zewnętrzny system

Takie rozwiązanie oferuje między innymi firma Webasto, znana głównie z produkcji systemów ogrzewania postojowego do ciężarówek. Taki klimatyzator jest zupełnie niezależny od silnika ciężarówki, korzysta jedynie z akumulatorów ciągnika. Zaletą jest również prosty montaż – w przypadku tego produktu firma Webasto koncentruje się głównie na rynku wtórnym ciężarówek, przez co bez problemu znajdziemy w ich ofercie zestawy montażowe do wybranego modelu. Montaż odbywa się z wykorzystaniem fabrycznego luku dachowego, więc nie trzeba się martwić o wycinanie żadnych dodatkowych otworów w karoserii.

Sterowanie systemem również zostało bardzo dokładnie przemyślane. Klimatyzację można obsługiwać nie tylko z poziomu zintegrowanego panelu z wyświetlaczem LCD, ale również za pomocą dołączanego do zestawu pilota. W przypadku urządzenia Cool Top Vario dostępne są trzy tryby pracy: ręczny, automatyczny i ECO. Przy wyborze klimatyzatora warto zwrócić uwagę na certyfikacje E1 i ADR, które zezwalają na montaż urządzenia również w pojazdach przewożących materiały niebezpieczne. Nie trzeba się martwić o wyładowanie akumulatorów – klimatyzator może chłodzić kabinę do 10 godzin, jednak w przypadku wykrycia zbyt niskiego napięcia zadziała system odcinający zasilanie.

Koszta

Przykładowe urządzenie Cool Top Vario kosztuje 1619 euro netto, do tego należy doliczyć koszt zestawu montażowego w wysokości 135 euro. Jest ono objęte trzyletnią gwarancją, instalacja zajmuje 2-3 godziny. Warto zdecydować się na inwestycję w klimatyzator postojowy do ciężarówki nie tylko ze względu na oczywisty komfort i bezpieczeństwo kierowcy – taki zakup na pewno pozytywnie wpływa na wartość ciężarówki na rynku wtórnym. Wśród starszych modeli elektryczna klimatyzacja postojowa wcale nie jest tak oczywistym dodatkiem – to nie tylko oszczędność paliwa, ale również ukłon w stronę środowiska naturalnego.

Artykuł powstał przy współpracy z Truck-Expert.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *